E3: Poczuj prawdziwy zen jako góra w Mountain

Archiwum AZ 19 czerwca 2014 2 minut

Nie wszystkie growe wydarzenia odbywały się na głównych halach E3. W tym samym czasie w Muzeum Sztuki Współczesnej Los Angeles trwał pokaz gier indie Horizon.

Jednym z uczestników był David OReilly, którego może nie kojarzycie z nazwiska, ale na pewno znacie jedną z jego kreacji – uroczą gierkę z filmu Her Spike’a Jonze’a.

Żeby stworzyć własną grę, każdy kiedyś musi nauczyć się jakiegoś silnika. Mountain powstało przy dziewiątej próbie Davida z popularnym ostatnio Unity. Pomógł mu w tym Damien Di Fede i przez ostatnie pół roku stworzyli… symulator bycia górą. Może nie brzmi to za bardzo jak przygodówka, ale popatrzcie na główne cechy gry:

  • brak sterowania
  • automatyczne zapisywanie
  • możliwość wyłączenia dźwięku
  • czas idzie do przodu
  • rzeczy rosną i umierają
  • natura ukazuje swoje oblicze
  • ok. 50 godzin rozgrywki
  • raz wygenerowany, nie możesz się zregenerować


Produkcja przypomina trochę eksploracyjnego Proteusa, czyli grę bardziej relaksacyjną. Aczkolwiek autor opisał ją też słowami „art horror”. W swojej prezentacji był dość enigmatyczny co do interakcji, jakie gracz będzie miał z górą. Zaczynamy jednak od pytania. Na prezentacji trafiły się hasła „choroba”, „życie pozagrobowe” oraz „piękno”, na które trzeba było odpowiedzieć rysunkiem. Gra przetwarza dzieła gracza i generuje proceduralnie różne aspekty góry, jak kształt, typ wegetacji, długość pór roku, ilość opadów itp.

Mountain uruchamia się w oknie, ponieważ w zamierzeniu ma działać w tle, podczas gdy gracz zajmuje się innymi rzeczami (np. sprawdza fejsa lub głaszcze kota). Dynamiczny system pogodowy wpływa na wszystko co porasta górę. Gra ma pełno ukrytych funkcji, z których David przedstawił dwie: możliwość poruszania kamery (w tym także oddalenie aż do kosmosu) oraz opcja grania muzyki. Różne sekwencje nut przynoszą odmienne efekty (np. śnieg na życzenie lub przyspieszenie czasu).


Co ciekawe – Mountain ma ponoć zakończenie. Wychodzi 21 czerwca w cenie jednego dolara / funta / euro na PC, MAC i iOS. Jeśli chcecie obejrzeć całą prezentację Davida, przewińcie do 51 minuty:

Autor: Redakcja

Przeczytaj również