Miasto Sekretów (City of Secrets) to najbardziej znana za granicą produkcja polskiego studia Aidem Media opowiadająca o przygodach Reksia oraz jego podziemnego przyjaciela Kretesa. Nie wypada więc młodszym graczom nie znać tej produkcji. W razie problemów poniżej wypunktowane są krok po kroku czynności jakie należy wykonać, aby bezstresowo ukończyć wszystkie pięć rozdziałów.
Epizod 1
– Odnalezienie haczyka
– Budowa windy
– Szukamy informacji o Reksiu oraz likwidujemy wyciek z rur
– Audiencja u burmistrza
Epizod 2
– Odwiedzamy kryjówkę ruchu oporu
– Ratujemy Reksia
Epizod 3
– Próbujemy znaleźć pudełko ze zdjęciami
– Wewnątrz brzucha węża
Epizod 4
– Badamy zdjęcia
– Przygotowujemy zasadzkę na fałszywego burmistrza
Epizod 5
– Ratujemy króla kretów
EPIZOD 1
1) Odnalezienie haczyka.
- Podnosimy ser po prawej
- Przesuwamy pralkę pod figurę Kretesa
- Zabieramy obraz przyjaciela
- Używamy sera oraz portretu na pralce
- Zabieramy haczyk
2) Budowa windy
- Podnosimy szpulkę z makaronem, ziarno oraz czerwoną miskę
- Ziarno wsypujemy do miski
- Miskę z ziarnem kładziemy przy dziurze po lewej i zabieramy chomika
- Podnosimy klatkę
- Po prawej stronie zabieramy dwa łańcuchy i łączymy je w inwentarzu
- Zwój z makaronem montujemy na walcu z kolcami
- Następnie, łączymy rower z walcem za pośrednictwem łańcuchów.
- Klikamy na końcówkę sznura po prawej
- Kładziemy chomika na taśmie
- Przywiązujemy klatkę do sznura nad przepaścią
- Wchodzimy do klatki
Trafiamy do podziemnego labiryntu. Musimy znaleźć wyjście na zewnątrz. W razie problemów wystarczy kliknąć myszką na mapę w lewym, górnym rogu ekranu i potwierdzić, aby gra ominęła ten etap.
3) Szukamy informacji o Reksiu oraz likwidujemy wyciek z rur
- Zabieramy haczyk z lewej.
- Rozmawiamy z Alfredo i zgadzamy się pomóc zlikwidować wyciek z rur. Przekręcamy kolejno od lewej: zawór nr 1, numer 2, numer 4, numer 3, numer 5, numer 10, numer 2, 2 razy numer 3 i numer 6.
- Rozmawiamy ponownie z Alfredo, a dowiemy się o Reksiu. Otrzymujemy mapę.
- Zrywamy plakat zza pleców towarzysza.
- Z mapy wybieramy więzienie i rozmawiamy ze strażnikami
4) Audiencja u burmistrza
- Rozmawiamy kolejno ze strażnikiem, kobietą za ladą oraz sprzedawcą. Po lewej stronie spotkamy robotników, wypytujemy o prace
- Przechodzimy na rynek i wędrujemy obok sprzedawcy serów
- Rozmawiamy z urzędniczką
- Podnosimy cebulę leżącą obok stóp bohatera
- Cebule wymawiamy na buraka
- Buraka dajemy urzędniczce
- Przed siedzibą burmistrza prosimy urzędniczkę o formularz KIT
- Wracamy do więzienia, przechodzimy w lewo i pukamy w drzwiczki
- Dajemy w okienku numer 2 formularz KIT
- Na mapie wybieramy lokację oznaczone jako „wysypisko”. Podchodzimy do okienka numer 3 i rozmawiamy z kobietą.
- Otrzymujemy formularz, do którego będziemy musieli zebrać kilka załączników.
- Na targu rozmawiamy ze sprzedawcą sera, poczym podchodzimy do handlarza po prawej.
- Zrywamy plakat z kamienia.
- Przed urzędem burmistrza rozmawiamy dwukrotnie z sprzedawcą pamiątek i dajemy mu dwa plakaty.
- Obok robotników po lewej zabieramy śrubokręt i używamy go na śrubie w rurze.
- Drugą śrubę znajdziemy obok więzienia niedaleko śpiącego robotnika.
- Na wysypisku rozmawiamy z Alfredem. Rozmawiamy z nim o legitymacji.
- Wchodzimy do kopalni po prawej i przedostajemy się na farmę. Czeka nas kolejny labirynt.
- Rozmawiamy z farmerem.
- Zabieramy wór. Kiedy farmer zaśnie kradniemy bat oraz zrywamy plakat.
- Korzystając z wejść po prawej zbieramy 10 batatów do worka. (dojrzałe mają plamy)
- Oddajemy bataty handlarzowi na targu i odbieramy 30 piesos.
- Zrywamy plakat widniejący na stoisku z serem.
- Z murów więzienia zabieramy kolejny plakat.
- Wszystkie plakaty sprzedajemy sprzedawcy pamiątek i mamy tym samym potrzebną kwotę, aby kupić ser. Rozmawiamy z nim jeszcze na temat legitymacji. W razie potrzeby, dodatkowe pieniądze możemy zarobić na wysypisku segregując śmieci.
- Kupujemy ser. Łączymy w inwentarzu haczyk z batem.
- Ze studzienki po środku targu wyławiamy legitymację rewolucjonisty.
- Odkręcamy śrubę z drzewa obok.
- Koło więzienia rozmawiamy ze strażnikiem na temat szczepienia.
- Idziemy na wysypisko do urzędniczki, ale ta gdzieś zniknęła.
- Kierujemy się na farmę i przy pomocy tuneli udajemy się do urzędniczki. Dajemy jej wszystkie załączniki – ser, śrubki, legitymacje i zaświadczenie o szczepieniu.
- Udajemy się przed siedzibę burmistrza.
- Sprzedawca pamiątek prosi nas o zrobienie zdjęcia burmistrzowi.
- Strażnikowi pokazujemy dokument upoważniający wejście.
- Rozmawiamy z burmistrzem. Dajemy mu ser.
- Robimy mu zdjęcie i wychodzimy.
EPIZOD 2
5) Odwiedzamy kryjówkę ruchu oporu
- Oddajemy aparat Fernando, a dowiemy się ciekawych rzeczy o ruchu oporu.
- Przechodzimy na wysypisko i pukamy do drzwi w miejscu, którym niegdyś stał Alberto.
- Spoglądamy na klozet i pociągamy za spłuczkę.
- Próbujemy wejść do środka, ale Kretes odmawia z powodu ciemności. W każdym z pomieszczeń znajduje się włącznik światła, musimy przesuwać kursorem po ścianie i schodzić kolejno w dół.
- Rozmawiamy z członkami ruchu.
- Podchodzimy do biurka, zabieramy lupę i używamy jej na zdjęciach. Musimy zwrócić uwagę na następujące rzeczy: suwak przy kapeluszu, oczy, ser, okruszek sera na ziemi, ogon, stopę. W razie, gdyby lampa zgasła, włączamy ją jeszcze raz.
- Uruchamiamy windę, aby móc w przyszłości z niej korzystać.
6) Ratujemy Reksia
- Koło więzienia zabieramy saperkę oraz kamyk.
- Kamykiem rzucamy w kolejne kraty cel, aby dowiedzieć się w której siedzi Reksio.
- Na targu dwukrotnie rozmawiamy z sprzedawczynią buraków i pytamy o spray.
- Wracamy na wysypisko i zabieramy sprawy zza z góry śmieci.
- Saperką wykopujemy znak sprzed wejścia do kopalni.
- Przechodzimy przed siedzibę burmistrza, a następnie w miejsce, gdzie wcześniej byli robotnicy. Śrubokrętem odkręcamy syrenę.
- Wracamy do więzienia. Przed celą Reksia ustawiamy znak, syrenę oraz malujemy znak X na ścianie.
- Wracamy do siedziby ruchu oporu.
- Podchodzimy do dziwnej maszyny na dole i klikamy na czerwony przycisk. Operujemy teraz trzema przyciskami ta, aby oczy były koloru zielonego, a budyń żółtego.
EPIZOD 3
Wcielimy się w końcu w Reksia. Czeka nas kolejny labirynt do przejścia. W razie problemów klikamy ponownie na mapę.
7) Próbujemy znaleźć pudełko ze zdjęciami
- Kiedy będziemy wolni, zabieramy od lewej: pralkę, dwie deski klozetowe, miskę, dwie narty, beczkę i udajemy się ścieżką w górę.
- Rozmawiamy z królową. Zostajemy poddani próbie.
- Podnosimy dwa kokosy leżące nieopodal.
- Wkładamy je do zielonego grzyba obok tronu. Z jedynego otworu wyjmujemy serce.
- Znalezisko oddajemy królowej. Zabieramy beczkę po lewej.
- Przechodzimy przez bramę i zagadujemy kucharza. Wąż Pragad zjadł puszkę ze zdjęciami, więc musimy wykombinować coś, aby ją odzyskać.
- Cofamy się teraz kilka kroków w lewo i podchodzimy do koguta. Obiecuje pomoc.
- Zabieramy dwa talerze, teczuszkę, miotłę, fragment rury oraz beczkę koło wyjścia.
- Wychodzimy na chwilę na zewnątrz i zaraz wracamy, aby zapytać koguta o plan dostania się do brzucha węża.
- Musimy skonstruować konia trojańskiego. Kolejne jego części ustawiamy na okręgu krzyżykiem.
- Słonia budujemy od stóp do głów. Wpierw kładziemy cztery beczki, potem pralkę, miskę, dwie deski klozetowe, rurę, dwa talerze, dwie narty i na zakończenie miotłę.
8) Wewnątrz brzucha węża
- Zostajemy połknięci przez węża. Musimy przedostać się do dalszej części organizmu uważając na wydychające powietrze. W momencie kiedy następuje wydech, łapiemy się za odstające fragmenty kości.
- Dalszą drogę blokuje dwunastnica. Podnosimy dziewięć dziwnie wyglądających przedmiotów i przykładamy je do macek według widniejących symboli.
- W następnej komorze klikamy na wyrostki w kolejności 1,4,2,3 (zaczynając od prawej), przy okazji uważając na kapiący kwas.
- Ostatnim zadaniem jest zagranie na kiszkach marsza. Musimy je w takiej kolejności, aby każdy instrument zagrał jednocześnie długo. W pierwszej kolejności klikamy na trąbkę, a następnie synchronizujemy trzy pierwsze instrumenty.
- Udajemy się w prawo i podnosimy puszkę.
- Przedmiot oddajemy królowej i w zamian zabieramy pastorał.
- Używamy na balonowcu laski królowej.
EPIZOD 4
9) Badamy zdjęcia
- Używamy windy, aby dostać się na dół.
- Z kamery po prawej wyciągamy soczewkę.
- Teraz podnosimy lupę z biurka i wkładamy w nią soczewkę.
- Wchodzimy po schodach na wyższe piętro i klikamy na przełącznik obok schodów w pomieszczeniu po prawej.
- Wchodzimy, wyłączamy światło ponownie i wykręcamy zieloną żarówkę.
- Używamy jej na lampie przy biurku. Przechodzimy do analizy zdjęć.
Zdjęcie 1: Aparat fotograficzny, głowę kreta z aparatem, łapy wystające ze skrytki, szczurzą łapę, dywan, serduszko na drzwiach.
Zdjęcie 2: twarz króla, korona, dywan, plakat i ogon fałszywego burmistrza.
Zdjęcie 3: Dwóch rozmawiających kretów, rewolucjonistę podjadającego ser oraz suwak na jednej z masek rewolucjonistów.
Zdjęcie 4: Sekretne przejście, muszla po prawej, łapa pomnika, kostium burmistrza, jego stopy.
- Biegniemy do więzienia i czytamy obwieszczenie wiszące na ścianie.
- W celi na piętrze uwięzieni są członkowie ruchu oporu. Rozmawiamy z nimi dwukrotnie.
- Na targu rozmawiamy ze sprzedawcą sera.
- Na mapie wybieramy sklepienie, gdzie rozmawiamy z Xavierem.
- Pociągamy za zwisającą linę.
- Otrzymanym kluczem otwieramy dom obok, aby zdobyć kolejne zdjęcie.
- Po otworzeniu drzwi czeka nas zagadka. Prosimy o podpowiedź Xaviera. Musimy spełnić kilka wymogów.
Samolociki mają stać obok siebie
Piłka ma być w lewym górnym rogu
Wszystkie czerwone pamiątki mają być w prawej kolumnie
Konik ma stać między dwoma misiami
Lalka nie powinna stać nad czerwonym misiem
Środkowa półka ma być pusta
- Po rozwiązaniu zadania zabieramy zdjęcie
- Wracamy do kryjówki ruchu oporu i używam zdjęcia na biórku.
Zdjęcie 5: szklane zbiorniki w kształcie jajka, twarz króla, twarz rewolucjonisty, serduszko na drzwiach.
10) Przygotowujemy zasadzkę na fałszywego burmistrza
- Na rynku wypytujemy dowolnego kreta o szklane zbiorniki.
- Przyglądamy się magnesowi.
- Przywłaszczamy sobie trochę nasion szybkorosnących.
- Rozmawiamy z kretem.
- Przechodzimy w prawo i sadzimy nasiona przed ostatnim zbiornikiem.
- Przekręcamy tak długo kołowrotem, aż trawa zacznie rosnąć.
- Zabieramy magnes.
- Oglądamy pomnik rewolucji
- Przed siedzibą burmistrza chwytamy za łapę pomnika kreta i wchodzimy przez tajne przejście.
- Wewnątrz spoglądamy na rysunek. Zapamiętujemy schemat rozłożenia poszczególnych łap.
- Teraz obok silosów, musimy ustawić łapy na pomniku według schematu.
- Na wysypisku rozmawiamy z Reksiem
- Idziemy do Xaviera i łączymy linę z magnesem.
EPIZOD 5
11) Ratujemy króla kretów
Znajdujemy się w kilkupiętrowym pomieszczeniu. Na samej górze znajduje się uwięziony król. Naszym zadaniem jest go uwolnić, jednak poszczególne piętra patroluje szczur – oczywiście musimy na niego uważać. Pomiędzy piętrami poruszamy się przy pomocy rur.
- Kierujemy się na górę i rozmawiamy z królem
- Musimy zebrać następujące przedmioty: plaster, pokrętło, dmuchanego kaczora i nożyczki. Zaklejamy dziurę w dmuchanym kaczorze plastrem.
- Musimy opuścić króla przy pomocy wajch. Przy każdej próbie opuszczenia posługujemy się trybem na trzecim piętrze.
- Na najniższym piętrze znajduje się pompka. Używam na niej dmuchanego kaczora oraz odprowadzamy wodę ze zbiornika przy pomocy pokrętła.
- Wchodzimy na górę i przecinamy linę nożyczkami. Rzucamy królowi kaczora ratunkowego.
- Teraz napełniamy zbiornik wodą i oglądamy zakończenie.
Autor: Przemo