Subiektywnym ok… uchem: Osiem najlepszych motywów muzycznych z przygodówek

Archiwum AZ 17 października 2010 2 minut

Muzyka w grach. Piętnaście lat temu nikt nie przywiązywał do niej zbyt wielkiej wagi i można byłoby pomyśleć, że to mało znaczący element w tworzeniu gier wideo. Teraz należy uznać to przekonanie za herezję, bowiem ścieżki dźwiękowe swoim kunsztem już dawno dorównały, (a często nawet przebiły) soundtracki z filmowych produkcji. Muzyka to nieodzowny czynnik, mający duży wpływ na efekt końcowy gry, budujący specyficzną atmosferę opowiadanej weń historii, a w nielicznych przypadkach nawet ochraniający dany tytuł przed komercyjną klapą. Nie mam tutaj na myśli utworów znanych muzyków, na licencje których wydawcy musieli wyłożyć poważną kasę, a jedynie dźwięki stworzone specjalnie na potrzeby gry. Lubię posłuchać sobie dobrej muzyki, a przy wyborze poszczególnych motywów kieruję się jedynym kryterium – dany utwór musi wpaść mi w ucho. Obojętnie czy to będzie aria przy udziale instrumentów strunowych, czy występ fortepianowy zmieszany z elementami brzmień gitar rockowych. Dany utwór musi być dobry od początku do końca. Do którego chce się co jakiś czas wracać i w razie potrzeby móc włączyć w celu odprężenia się. Poniższa lista jest moim własnym, czysto subiektywnym zestawieniem ośmiu najbardziej nastrojowych motywów muzycznych z gier przygodowych. 01. Harold Faltermeyer (Jack Orlando: A Cinematic Adventure)

Soundtrack z Jacka Orlando był niewątpliwie jedną z najważniejszych cech gry. Lekkie instrumentalne brzmienie stworzone przez Harolda Faltermeyera idealnie oddawało klimat nocnego miasta Ameryki lat 30-tych, w którym mieliśmy okazję rozwiązać zagadkę morderstwa pewnego wojskowego. Sam Faltermeyer wypowiada się o produkcji w następujący sposób: „”To rzeczywiście było coś nowego. Kompozytor powinien zawsze zapuszczać się w nowe obszary i szukać tam nowych wyzwań. W końcu więc przystąpiłem do tego projektu.””02. Erik Holt – C-Deck (Titanic: Adventure out of Time)
Grałem w Titanica kilka lat temu, przy okazji pisania poradnika dla AZ. Jako gra prezentuje się na średnim poziomie. Jednak muzyka, jaką słyszmy podczas zwiedzania wnętrza statku jest naprawdę świetna. Głównie przypadły mi do gustu dwa utworu rozbrzmiewające na korytarzach pokładu C oraz D, przeznaczonych dla pasażerów o średnim statusie. 03. Video Games Live – Myst Medley (seria Myst)
Wielkim fanem sagi Myst nigdy nie byłem, ale kilka utworów usłyszałem w radiowym programie poświęconym kompozycjom z gier. Między innymi był Myst Medley, który wszedł w repertuar koncertów wykonywanych pod nazwą Video Games Live. Powyżej właśnie nagranie, jakie znalazło się na pierwszym i jak na razie jedynym krążku grupy. 04. JMM – A Swing of Fate (Runaway: Przewrotny Los)
W najnowszą część Runaway nie miałem okazji jeszcze zagrać, ale swego czasu śledziłem wszystkie newsy związane z tą produkcją. W pewnym momencie na stronie głównej uwagę przykuwał miły dla ucha utwór autorstwa JMM.05. Aggressive Kids (Overclocked: Historia o przemocy)
Chyba jedyny utwór wyróżniający się na tle innych. Stworzony przy użyciu nowoczesnych technik, idealnie budował napiętą atmosferę w grze. 06. Dimitri Bodiansky, Nicolas Varley – Theme 2 (Syberia)
Końcówka utworu bardzo dobrze nadawałaby się jako motyw przewodni każdej gry przygodowej. Cieszyliśmy się nią podróżując pociągiem po mroźnych zakątkach Syberii.07. Pedro Macedo Camacho – Die Ewigkeit der Unsterblichkeit (A Vampyre Story)
Po Billu Tillerze mogliśmy spodziewać się bardziej wciągającej przygodówki, jedną z jego lepszych decyzji było zatrudnienie Pedra Camacho do stworzenia ścieżki dźwiękowej. Powyższy utwór mogliśmy usłyszeć pierwszy raz podczas ucieczki Mony z zamku. Fajnie komponował się również z zimową aurą w grze.08. Zdeněk Houb – William (Black Mirror)
Dosyć przejmujący motyw dźwiękowy z pierwszej części Black Mirror. Jego tytuł pochodzi od jednej postaci w grze – Sir. Williama. Autor: Przemo”

Autor: Redakcja

Przeczytaj również